Soivat äänet ovat musiikin tärkein kommunikointiväline, se on kiistatonta. Mutta konsertit ovat paljon enemmän kuin äänten siirtymistä lähettäjästä vastaanottajaan. Jokainen yksittäinen musiikkiesitys on tapahtuman ympärille valmistuva kokonaistaideteos, johon kuuluu esitystila ja ilmapiiri sekä kaikkein tärkeimpänä yleisön läsnäolo. Ilman yleisöä ei ole esitystä.
Jokainen konsertti on yleisötyötä parhaimmillaan.
Satoja käsiohjelmatekstejä laatineena musiikkitieteilijänä ja toimittajana olen huomannut, kuinka suuri merkiys teosesittelyllä on yleisön kuuntelukokemukseen. Pieniltä tuntuvat taustatiedot, historian pimentoon jääneet kertomukset ja jonkin merkittävän tapahtuman liittäminen juuri nyt käsillä olevaan esitykseen korostaa konsertin ainutkertaisuutta enemmän kuin soiva musiikki yksinään.
Kuten kaikki teokset, on myös jokainen muusikko elänyt erityisen elämän, joka on kaikkien sattumuksien jälkeen johtanut tähän tiettyyn konserttiin. Juuri tänään salissa istuvalle yleisölle se on paljon tärkeämpi tieto kuin kuulijoille tyypillisesti jaettava ansioluettelo, joka korostaa kaikkea muuta kuin tälle nimenomaiselle esitykselle tärkeitä asioita.
Ihmiset ovat aikojen alusta olleet kiinnostuneet tarinoista. Ansioluettelo voi tukea tarinaa ja toisin päin, mutta nimilistat ja kalenterimerkinnät yksinään eivät luo yleisöön samastumispintaa, joka tehostaa kommunikointia muusikon ja kuulijan välillä. Hyvä taiteilijaesittely kietoo yleisön mukaansa ennen ensimmäistäkään ääntä.
Huolellisesti laaditulla käsiohjelmalla on merkitystä myös kriitikoille, jotka – tiedän sen itse kritiikkejä tehneenä – pystyvät arvostelua laatiessaan liittämään muusikon elämän ja teoksen erityispiirteet soivaan lopputulokseen. Lähes poikkeuksetta varta vasten laaditulla käsiohjelmalla on positiivinen vaikutus kriitikoiden kuulokuvaan. Hekin ovat osa yleisöä tiedonjanoineen ja tunteineen.
Olen tehnyt vapaan toimittajan, juontajan, kriitikon, asiantuntijan ja markkinointiviestintäsuunnittelijan tehtäviä taidemusiikin kentällä vuodesta 2010 alkaen. Yhteistyökumppaneinani on ollut suomalaisia festivaaleja ja tapahtumia:
- Helsingin Steinway Piano Festival 2016
- Helsingin juhlaviikot
- Piano Espoo
- Mäntän musiikkijuhlat
- Urkuyö ja aaria
Orkestereita
Muusikkoja
- Viulisti Eriikka Maalismaa
- Harpisti Anni Kuusimäki
- Cembalisti Matias Häkkinen
ja yli sata muuta muusikkoa
sekä media-alan toimijoita
Halusit sitten artikkelin julkaisuusi, käsiohjelmatekstin tapahtumaasi tai houkutella enemmän yleisöä paikalle kiinnostavammalla etukäteismateriaalilla tai vaikka vain jakaa ajatuksia kanssani, tavoitat minut sähköpostilla:
jaani.lansio@gmail.com
Twitteristä löydät minut @jaanilansio
Instagramissa @jaanigoingplaces
Kuulemiin!