Ludwig van Beethoven: pianosonaatti nro 21 “Waldstein”

Elämäkertatutkimuksen sekoittaminen musiikkianalyysiin nostaa usein kaksiteräisen miekan, jonka kumpikin pää sohii auttamattaa tyhjää. Jatkuvista hutilyönneistä huolimatta tätä mahdollisuutta ei malta olla käyttämättä historian suurmiesten kohdalla, etenkin kun heidän kirjeensä, sävellyksensä ja heistä liikkuneet anekdootit kätkevät sisälleen palasia, joita yhdistelemällä asiat vain loksahtavat kohdalleen. Tästäkään huolimatta vaikkapa Beethovenin elämän romantisointi ja suoranainen värittäminenkään tuskin koskaan voi yltää tosiasioiden kanssa samalle draaman tasolle; aivan kuten mitkään sanat eivät täysin pysty vastaamaan hänen teostensa monimerkityksellisyyteen.

Beethovenin elämän suurin tragedia oli vuodesta 1800 lähtien heikentynyt kuulo. Hän häpesi sitä syvästi, koska kuurona säveltäjänä hän olisi epäkelpo. Aivan kuin kuvanveistäjä, joka takoisi taideteoksiaan tylsillä työkaluilla, Beethoven sävelsi rikkinäisillä korvilla. Aikansa purettuaan turhautumista läheisilleen raivoamalla ja hankittuaan liudan häätöilmoituksia metelöimällä vuokra-asunnoissaan, hän päätti vihdoin panna pisteen kaikelle: Beethoven tunnusti parantumattoman tilansa kirjoittamalla itsemurhaviestin: ”On puuttunut vain vähän, etten olisi itse päättänyt elämääni – vain taide pidätti minua… Jääkää hyvästi älkääkä unohtako minua kokonaan kuolemani myötä”, hän kirjoitti Heiligenstadtin testamentiksi nimetyssä kirjeessään, jota hän ei lopulta lähettänyt kenellekään. Tietenkään Beethoven ei lopulta tappanut itseään, vaan syntyi uudestaan.  

On mysteeri, miten nämä sanat kirjoittanut mies onnistui jo seuraavana vuonna säveltämään käänteentekevän kolmannen sinfoniansa Eroica, ja vuonna 1804 Waldstein-pianosonaatin, jotka yhdessä merkitsivät sekä henkilökohtaisella että historiallisella tasolla lopullista hyppäystä kohti musiikillisen romantiikan aikaa. Kumpikin teos oli ennen kuulumatonta muodontaa ja tunteen paatosta Beethovenilta, joka oli kasvanut klassisten perinteiden, tiukkojen kaavojen ja puhtaiden muotojen kulttuuriin. Mitään Waldstein-sonaatin tai Eroica-sinfonian kaltaista ei osattu odottaa, koska kukaan muu ei ollut tehnyt saman mittakaavan teoksia. Waldstein oli Beethovenin siihen asti säveltämiensä pianoteosten suurin yksilö. Ei kestoltaan, mutta sisäiseltä matkaltaan.  

Beethovenin tukijan, kreivi Waldsteinin mukaan nimetyssä teoksessa säveltäjä näyttäytyy siihen astisista sonaateistaan ehkä kaikista virtuoosisimmillaan. Syy on simppeli: sitä ennen Beethovenilla tai kellään muullakaan ei ollut käytössään sellaista soitinta, joka olisi edes mahdollistanut Waldstein-sonaatin kaltaiset juoksut ja repetitiot. Beethovenin luonnoskirjasta löytyneet merkinnät viittaavat hänen tutkineen erilaisia sormiharjoituksia sonaattia säveltäessään, ja lisäksi hänen uusi Erard-flyygelinsä mahdollisti aiempaa suuremman äänialan ja mielikuvituksellisemman sormityön. Pianosta oli siis saatavilla enemmän tehoja kuin ennen, minkä Beethoven otti heti täysimääräisesti hyötykäyttöön. Ensimmäinen osa Allegro con Brio on raskas ja vaativa, jopa etydimäinen taidonnäyte, jonka esittämiseen olisi kyennyt tuskin kukaan muu kuin säveltäjä itse. Hitaaksi osaksi kaavailemansa Andante Favorin Beethoven hylkäsi liian pitkänä ja korvasi sen lyhyellä johdanto-osalla Introduzione. Se kiertelee jännitteisesti sävellajista toiseen vältellen vääjäämätöntä C-duuria, johon päädytään ilman taukoa alkavan rondo-finaalin ensimmäisessä tahdissa. Finaali on pianotaiteellinen parnasso, jonka huipulla Beethoven esittelee teknistaiteellisesta ilotulitustaan aina hurjilla trilleillä kuorrutettua codaa myöten.

Teosesittely on muokattu alunperin Mäntän musiikkijuhlille tekemästäni tekstistä.

En saa näiden tekstien julkaisemisesta rahaa, mutta näkyvyyttä kylläkin. Jos siis artikkeli herätti tunteita, kuten iloa, katkeruutta, ihmetystä, silmitöntä raivoa tai vaikka totaalista tyhjyyttä... arvostan suuresti, että jaat sen ystävillesikin. Jaettu tunne on kaksinkertainen tunne, ja minä saan näkyvyyttä ainakin tuplasti!

Kommentit

Kommentit

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *