Hyvän logon tunnistaa nopeasti muutamasta seikasta:
- Vain nopealla vilkaisulla saat perusinformaation sen edustamasta tuotteesta.
- Se jää mieleen helposti.
- Se saa sinut miettimään, olikohan siinä jotain mikä jäi sinulta vielä huomaamatta.
Esimerkiksi VAIO, Amazon ja FedEx ovat helposti mieleen palautettavia logoja, joiden yksinkertaisen pinnan alla on kuitenkin niin paljon piilomerkityksiä, että niitä katsomalla voi selvittää myytävän tuotteen ja ehkä myös laadun.
Samoin kuin mikä tahansa hyvä valokuva tai maalaus, taitavasti suunniteltu logo sisältää jonkin tarinan ja jotain, minkä merkitystä katsoja joutuu miettimään. Kun esimerkiksi VAIO valmistaa tietokoneita ja konkreettisia esineitä, joita ostaja voi katsella, orkesterit ja musiikkifestivaalit tuottavat nautintoa korville. Se muuttaa tilanteen vaikeammaksi, mutta samalla sallii luovuudelle jopa vapaammat rajat.
Hyvä logo on tuotteesta huolimatta koko markkinointiviestinnän keula, joka viestii orkesterin tai festivaalin tavoittelemaa tyyliä ja ihannetta. Siksi esimerkiksi maailman kenties konservatiivisin orkesteri Wienin filharmonikot käyttää logoa, joka näyttää orkesterin vanhakantaisuuden ja arvokkuuden tavalla, jota kukaan kuulija ei voi paperille toistaa ulkomuistista. Habsburgien perintöä vaalien, nykyajan hapatuksia kavahten.
Vuosiluvun korostamisella wieniläiset oikein vakuuttavat, että ollaan perinteisen äärellä, ja siinä pysytään. Vaikka olisi ehkä mahdollista pinnistelemällä kuvitella wieniläistyylinen kiekuralogo esimerkiksi West-Eastern Divan Orchestran viestinnässä, heidän nykyinen logonsa henkii paljon nuorekkaampaa ja modernimpaa ilmaa, mikä sopiikin tälle rajoja kirjaimellisesti rikkovalle nuoriso-orkesterille. Viiva näyttäisi menevän tallattua polkua pitkin kaavamaisesti, kunnes se murtautuu ulos kaaresta ja omille teilleen. Ja onhan siinä ilmiselvä korva, musiikkialalla kun ollaan.
Alla esittelen 8 erityisen onnistunutta klassisen musiikin logoa, jotka haalin Googlen kuvahausta yksinkertaisella menetelmällä: hain hyvin laajoilla sanoilla, kuten Orchestra logo tai Symphony logo, silmäilin aluksi nopeasti kuvia sen kummemmin analysoimatta, kunnes jokin niistä pakotti pysähtymään.
Tässä on tulos:
Göteborgin sinfoniaorkesterin logo on yhden viivan kuva, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan herättää tehokkaan mielikuvan kaupungin orkesterista. Käyrätorvi on toki klassisen orkesterin symbolina kovassa käytössä kulunut, mutta kun se samalla sisältää kirjaimet G ja S, on soitinlogon valinta perusteltu. Klassista ja tyylikästä.
Indianapolisin sinfoniaorkesteri luottaa kapellimestarisymboliin klassisen orkesterin mielikuvamainonnassa. Vaikka se näyttää aluksi itsestään selvältä ja vähän mitäänsanomattalta ukkelilogolta, voi siinä nähdä myös cocktail-lasin oliiveineen (joka ei välttämättä ole eduksi elitismileimasta irrottautumisessa, tsaijai!) sekä kaupungin kuuluisan maamerkin, soturipatsaan.
Israelin filharmoninen orkesteri on ympännyt logoonsa sekä nuottiavainta tai tahtilajimerkintää muistuttavan kiekuran, ääniraudan sekä juutalaisen kynttelikön, menoran, jossa oikeassa elämässä tosin on vain seitsemän tai yhdeksän jalkaa. Kuvan kymmenen jalkaa voi nähdä esimerkiksi nuottiviivastona. Viittaus uskonnolliseen symboliikkaan vapaamuotoisesta laskutoimituksesta huolimatta on ilmiselvä.
Konserttisalin esittäminen logossa on yleinen, sanotaan nyt suoraan kliseinen, tapa ympäri maailmaa. Los Angelesin filharmonikot tekevät sen kuitenkin tyylikkäästi yhdistämällä kotisalinsa, Frank Gehryn suunnitteleman Walt Disney Concert Hallin, ja kesäkonserttien esiintymislavansa Hollywood Bowlin yhteen ja samaan, mustavalkoiseen logoon. Voisiko siinä olla myös partituurin sivuja nuottitelineellä? Hain evä? Hyvä logo antaa polttoainetta mielikuvitukselle.
Pittsburghin logo on yksinkertaisesti kaunis. Keskellä on orkesterin nimi, joka lähettää ympärilleen rengasmaisen ääniaallon. Siinä voi nähdä myös orkesterin kaarevan istuinjärjestyksen. Konserttisalin muoto on luvattoman yleinen ja levinnyt logotyyppi, mutta näin tehtynä se herättää ihailua. Voisiko siinä nähdä myös korvan muotoja, ehkä orkesterilavan sijaan katsomon?
Helsingin kaupuningorkesterin logo on niin täynnä (piilo)merkityksiä, etten tiedä mistä aloittaa. Orkesterin jokaisen jäsenen nimi muodostaa kaupungin siluetin, joka heijastuu meren pintaan. Nimet muodostavat myös ääniaallon, kenties Sibelius-monumentin ja kaikista muista logoista poikkeavalla tavalla painottavat orkesterin muodostuvan jokaisesta sen yksittäisestä jäsenestä.
Jos Helsingin kaupunginorkesteri korosti logossaan yhteisöä, Lontoon sinfoniaorkesteri yksilöä. Yhdestä viivasta muodostuva logo muodostaa nopealla silmäyksellä lyhenteen LSO, mutta hetken katsottuaan voi nähdä kapellimestarin, jonka toisessa kädessä on tahtipuikko ja toisessa kädessä tulkintaohjeet.
.
Savonlinnan oopperajuhlien logo on helppoudessaan jopa liian kirjaimellinen esitys myytävästä tuotteesta näin taidealalla, mutta toisaalta se esittää kaiken olennaisen mieleenpainuvasti. Näemme Savonlinnan maamerkin ja juhlien päänäyttämön Olavinlinnan kolme tornia, joka nousee kaupunkia hallitsevan vesielementin ylle. Vesi on tietenkin esitetty viidellä aallolla nuottiviivaston mukaan.
Siinä joitakin hienoimmista logoista, joita olen orkesterikentällä ja Googlen kuvahaussa nähnyt. Näetkö sinä niissä jotain, mitä jätin huomaamatta? Tiedätkö vielä paremmin suunniteltuja logoja kuin listaamani? Kerro ihmeessä ajatuksiasi kommenttikentässä!